Himlen kan vänta-ett år senare 8 februari kl 20.00 svt1

Fick ett mail från Svt: s pressansvariga Helena igår som sa att nu ska vi vara beredda på att journalister kan börja ringa oss igen. Oj, vad tiden rusar. Det var inte så längesedan min fina vän producenten Lisen och Anne Lundberg var här med frågor, tankar och kameramannens lins.  De intervjuade mig, mams och min käraste Aron, var och hämtade granris uppe i skogen för att få upp svt bilen som körde fast i leran på gården, väntade utanför yogasalen då jag hade glömt mina nycklar och fick med snabb växel köra bort till utlånaren och få andra nycklar, yogapass med sång och acrobatik och många skratt. Jag var helt slut efter den dagen men lycklig och förundrar över att sjukdomen kändes så långt borta. Att det plötsligt var svårt att berätta om den, sist var det så enkelt och självklart för hela mitt liv var sjukdomen.
På fredag ska vi allihopa till skåne, se den nya fortsättningsdokumentären, äta och umgås. Det är lite pirrigt och samtidigt oerhört spännande att bänka sig framför tv:n och ta del av glömda bitar och skärsår.
Livet är märkligt, ibland känns den sjuka Frida som om hon aldrig har funnits och ibland visar min kropp hur tydligt det är att sjuka Frida stundtals vaknar till och hur märkligt den mår efter alla sår. När det är för mycket kan jag fortfarande bli sådär trött att det känns som om jag vill lägga mig ner och dö, hela kroppen vägrar och sinnet är kort och stubintråden är nära. Tung. Kropp. Tung. Kropp. Tung. Kropp. Så svårt att beskriva. Det känns bokstavligen som om kroppen vill dö. Aldrig så tung som under behandlingen och sorgen men nästan. Ingenting annat spelar någon roll förutom att jag behöver vila och sova. Denna underbara sömn som får kroppens träningsverk att rinna av, hjärtat att pulsa ikapp och sinnet att galoppera bland glada syrsor och nyckelpigor.
En massör sa till mig i vintras att jag måste ta hand om mig och hennes ord vävde in i mig. Det är svårt att ta det lugnt. De allra flesta dagarna rusar jag och orkar det, hur lätt somhelst, ingen som inte vet min histora skulle kunna gissa vad mina pigga ögon varit med om men gränsen är snäv och nära och plötsligt faller jag över. Mina föreläsningar på Stena Line tar mycket energi, fast det är otroligt roligt så kanske jag inte riktigt är där än att klara av det fullt ut. På bussen hem från oslo tänds alltid stubinen och börjar pyra och det är alltid nödvändigt med en vilodag efter. Men jag har klarat det galant, 13 föreläsningar om inspiration, nästan 300 personer har jag mött och igår var förmodligen den sista. Det är alltid skönt att avsluta ett jobb. Att vara klar och nöjd. Min finaste Aron finns där när jag snubblar över kanten, han som betyder mest, som stöttar mig, lyssnar, ger mig det jag behöver ha för att överleva, bäddar ner mig, förstår mig och kroppen. Han som säger till kameralinsen att han gärna skulle ha funnits där under min sjukdom och få stöttat mig. Hur många män skulle säga något sådant? Jag tror de flesta skulle lägga benen på ryggen och trava iväg snabbare än vinden. Men inte Aron. Det är bortom ord att få leva med en sådan människa.

Boken ska filas till en sista gång innan den simmar iväg till tryck. Det känns spännande att sätta mig ner och jobba med den igen. Nu var det flera veckor sedan sist. Den blir fin, jättefin. Min gamla svenska lärare tyckte den var helt fantastisk och imponerande att de flesta texterna är skrivna under några veckor mitt i kaoset. Guldvingar kommer publiceras i mars/april och det blir en ny resa.

Idag ska jag pölsa hem till mamma för att jobba med min hemsida www.fridadarell.se , fila på bokmanuset och jobba med yogakurserna. Det blir mycket yoga nu och det känns underbart. Hela den världen gör att jag känner mig hel, ryggraden älskar hathayogan, andningen för med sig massa inspiration och mantran ger mig en glädje på samma sätt som det bästa tecnoravet, fast i lugnare version.
Jag önskar er alla en trevlig och fin vecka, hoppas att ni tycker om uppföljaren så hörs vi snart igen.
Värme och omtanke
F
Nedan en påminnelse om vår vackra jord med mitt favorit mantra


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag ser på en dokumentär på 1;an just nu, jag såg dig. Du och flera andra pratar om cancer. Får en klump i magen direkt, känns som att jag vill gråta. Min mamma dog år 2003 av en ovanlig hudcancer, att se henne tyna bort är de värsta jag varit med om. Man kan inte beskriva smärtan i hjärtat, men hoppet om att hon skulle överleva fanns där även fast man innerst inne visste att hon skulle dö snart..



Så fort jag såg detta program och du berättade om att du bloggade, så letade jag efter dig på google.se Något inom mig sa att jag skulle ta kontakt med dig. /Anna

2010-02-06 @ 10:43:06
URL: http://annzensblogg.devote.se
Postat av: Dette

Du inspirerar mig som fullt frisk och får mig att inse att jag inte ska sitta och gnälla över småsaker och inte strunta i det jag VILL göra, men ah jag gör det imorgon (kommer ju många dagar tror man). Jag reser mig nu spelar in resten av programmen "himlen kan vänta" och njuter av det liv man faktiskt lever. Kämpa på Frida och fortsätt ha det där positiva leendet som ger glädje i själen.

Massa tankar

/Dette

2010-02-06 @ 11:27:58
Postat av: Ylva

Jag såg första avsnittet av "himlen kan vänta" tidigare idag och det är alltför sällan jag ser/hör om människor som dig. Ditt leende smittar och jag blev rent ut sagt överlycklig när jag upptäckte att du skrivit nyligen på bloggen för människor som du behövs på jorden! Jag önskar dig verkligen all lycka i livet för det förtjänar du! Du är stark och imponerande. All kärlek och omtanke// Ylva

2010-02-06 @ 15:53:52
Postat av: Anonym

Hej har nu sett avsnitten på svt inatt o nu på förmiddagen. Såg att du hade en blogg och hittade den rätta. Ville bara säga att jag tycker att du är en så karismatisk, positiv glad leende person:)

Ska läsa din blogg.. och ta hand om dig massa kramar/Monica

2010-02-07 @ 12:53:17
URL: http://monkans.se
Postat av: Helene

Hej!! Då jag idag sett samtliga avsnitt av himlen kan vänta på min dator (var mycket sorgsen då jag missade sist de sändes på tv) har jag ånyo insett att det FINNS MIRAKEL och helt underbara människor som trots svår sjukdom väljer livet! Ni alla fem (och era anhöriga vill tilläggas!!) måste vara en samling människor som jag inte trodde fanns!!!!!Ni är helt underbara. Hoppas att du är lycklig och att cancern aldrig mer hemsöker din kropp!!!

2010-02-07 @ 12:57:23
Postat av: Susanna

När "Himlen kan vänta" sändes första gången bodde jag i Afrika (fantastiska Kenya & Zimbabwe), men hörde talas om det fina och starka programmet via svenska bloggar som t.ex. "Vimmelmamman".



Just nu maratontittar jag på serien på SVT Play. Vill bara säga att du är en sådan stor inspiration - du har en sådan fantastisk glädje och utstrålning! Härligt!



Varma hälsningar från Susanna

2010-02-07 @ 17:53:30
URL: http://livetsomsusanna.blogspot.com/
Postat av: Belle

Hejsan Frida, du verkar som en riktigt skön lirare, du inspirerar mig till att njuta av livet, bara några få sekunder är så värdefulla och du har fått mig till att tänka mer på min familj och mina vänner. Du har en unik förmåga att sprida glädje och energi till din omgivnig. Jag vill bara säga fortsätt så som du gör, så kommer det gå bra:) Förresten en väldigt fin blogg och kloka inlägg;)

2010-02-07 @ 19:35:09
Postat av: Peter

Tjänare Frida,vilken underbar syn på livet du har. Du är verkligen nån att inspireras av. Lycka till i framtiden.

2010-02-07 @ 23:27:59
Postat av: sanna

hej!

jag fastnade framför himlen kan vänta på svt play, och slogs av vilka fantastiska personligheter ni är, allihopa. jag blir glad att höra om din syn på livet, trots att du gått/går igenom ngt fruktansvärt.



jag önskar dig ALL lycka och ville bara skicka massor med kärlek och säga att jag tycker att du verkar vara en väldigt härlig, varm och kärleksfull person. jag blir alldeles varm i hjärtat och full av inspiration när jag hör er i programmet!



styrkekramar från luleå, och sanna.

2010-02-08 @ 17:11:44
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: Eva

Vilken fantastisk människa du är! Du inspirerar mig! Många kramar!

2010-02-08 @ 20:25:12
Postat av: Vesa

Har gått igenom det som du har gjort, du är en förebild :-) Ville göra ngt jag oxå, men det fanns inte sätt, har dock frågat om man kan ordna ngt. (var 15-16 år och fick en elakartad tumör bakom ögat). Men, det jag känner idag, vilken livsgnista som föds, som man inte uppfattade innan. Den lever än idag, men behöver påminnas om ibland dock ;-)



All lycka till dig, en av dig som kan påverka de som blir sjuka gör att många många fler får den styrka som behövs för att vinna.

2010-02-08 @ 20:28:50
Postat av: Sandra

Hejsan Frida såg programmet nu ikväll, har inte sett de förr men vill bara säga att du är otroligt stark och de är en otrolig erfarenhet, fick själv beskedet november 2008 att jag hade non hodgins lymfom, tumören satt mellan brösten och man ser helt klart livet helt annorlunda idag! Du har gjort det riktigt bra!



Kram från Sandra

2010-02-08 @ 21:15:48
URL: http://eriksson83.blogspot.com/
Postat av: Linda

Tack Frida, för att du delat med dig av din historia. "Himlen kan vänta" var en helt otrolig dokumentär, det bästa jag sett på länge. Du verkar vara en fantastisk person och din energi och värme gick rätt igenom Tv rutan!

Det fick mig att stanna upp och verligen försöka ta tillvara och njuta av livet & leva här och nu! Du är en enorm inspiration och jag önskar dig all lycka i framtiden. Hoppas allt är bra med kärleken fortfarande, - han verkar urgullig! Kram

2010-02-08 @ 21:16:15
Postat av: Okki

Precis sett, ett år senare.

Sååå glad att se ditt glada ansikte igen.



Du är ett föredöme.

Kram Okki

2010-02-08 @ 21:26:41
URL: http://momentsofmylife-okki.blogspot.com
Postat av: Kristina

Du inspirerar verkligen mig! :)

Jag längtar tills din bok kommer ut.



Himlen kan vänta ett tag till.

Kram!

2010-02-08 @ 21:27:40
URL: http://skogsro.blogspot.com
Postat av: Anonym

Har precis sett färdigt uppföljaren på SVT!

Du är en fantastisk kvinna. Tänk om alla tänkte som du vilken värld vi skulle ha!

Ni är fantastiska hela gänget som vill dela med er er av era sårbaraste stunder.

Kram i massor!!



Marja

2010-02-08 @ 21:33:19
URL: http://marjasblogg.blogspot.com
Postat av: Amanda Krona

Har precis sett dokumentären och såg den förra med..

De värmer verkligen och se att du mår bra idag och har kämpat som du har gjort..

De får en att tänka efter hur lätt de är och att de kan hända vem som helst!

Du är fantastisk alla ni som vart med är fantastiska!

Finns inte ord för de ni varit med om men att visa endel utav de för alla och verkligen visa hur svårt de kan vara är verkligen otroligt bra..

Hoppas du har de bra!

Massa Kramar!!

2010-02-08 @ 21:53:10
URL: http://amandakrona.blogg.se/
Postat av: Josefin

Du är den coolaste människan jag vet! Jag hoppas att du har så himla bra i livet just nu och jag önskar dig all lycka till i framtiden! KRAM

2010-02-08 @ 22:15:41
Postat av: Emma

Blir så glad av att höra och se dig i SVT-dokumentären. Ditt leende smittar verkligen och din livssyn inspirerar! Tack för att du ställt upp framför kameran.

2010-02-08 @ 22:22:48
Postat av: Emse

Hej fina Frida! Tack för att vi fått b.la följa dig i serien. Jag har suttit som klistrad ikväll liksom till de andra avsnitten. Ni har alla berört mig djupt. Har en kusin som drabbades av hodgkins som du. Även för honom gick det bra*. Vilken fantastisk och inspirerande, varm livsglädje du sprider! Det verkligen lyser om dig och det är underbart att se. Var länge sedan jag var här inne och kikade, men blev ikväll påmind om att du ju har en blogg.



Fortsätt och ta hand om dig, må gott, fortsätt njut av livet och dina fina nära och kära!

Ser fram emot din bok och ska nu se om du öppnat din hemsida :D.

All lycka och det bästa till dig*

2010-02-08 @ 22:41:26
Postat av: Emse

Ser fram emot att följa dig på din fina hemsida oxå :). Är så glad för att du är igång och bloggar=).

Stor kram*

2010-02-08 @ 22:48:36
Postat av: Maria

Har sett dig och de andra i Himlen kan vänta.Och jag måste säga vilken härlig utsrålning du har,man blev glad av att höra din berättelse...missuppfatta mig inte självklart är det jätte tråkigt att du var sjuk.Men du hade ändå en enorm utrålning hela tiden....du verkar va en härlig människa=)Massa kramar från en som kommer följa din blogg!!

2010-02-08 @ 23:00:46
URL: http://aquamarine78.blogg,se
Postat av: Linn

Var länge sedan jag såg upp till någon så som jag ser upp till dej efter allt jag sett och läst!



Jag har alltid varit den personen som lagt mej ner och dött vid minsta motgång, men att se någon som sprudlar så enormt som du och som aldrig ger upp får mej att tänka om, får mej att fundera över allt positivt i livet, för det finns där, bara jag vill ställa mej upp och se ..



tack för att du existerar

tack för dina leenden

& tack för att människor som du finns!

2010-02-08 @ 23:07:11
URL: http://angeeeel.blogg.se/
Postat av: LIsen

Finaste Frida. Du har verkligen en enastående förmåga att uttrycka dig. Du vet att vi är väldigt, väldigt många som beundrar dig och vännerna i Himlen kan vänta. Jag är lycklig och stolt att jag fann er. Ni är SÅ bäst! Stor kram tills vi hörs snart igen! Lisen

2010-02-09 @ 08:17:48
Postat av: Andreas

Hej Frida!

Jag ska absolut köpa din bok när den kommer! Jag såg under helgen repriserna ifrån himlen kan vänta och såg det i måndags. Man blir varm av att se er! Visst är det mycket hemskt med denna sjukdom men ni har ju så mycket annat som väger upp det!



Och på nåt sätt känner jag samma som din kärlek Aron (stavade jag rätt?). Jag har själv varit anhörig på avstånd till en tjej som går igenom en tuff period (cellgiftsbehandling). Vi har aldrig träffats men det var liksom vi innan det hände, så mycket prat och mail! Vi sa att det var vi! Jag har försökt gjort mitt bästa som stöd på avstånd men hela tiden viljat mer. Nu har hon tagit avstånd ifrån mig helt och hållet och jag gör nåt jag inte vill, lämnar henne ifred men sagt att hon får höra av sig om hon vill. Jag hoppas hon släpper in mig igen inom sin tid. Hon vet inte att jag väntar på henne men det gör jag! Är beredd att vänta på henne! Hon har pratat så mycket om oss under tiden hennes behandling har pågått. Hon blev precis klar med sin tror jag.



Tack för du delar med dig! Hälsa din kärlek att han inte är ensam att känna så som han gör/gjorde. Jag tänker inte ge upp!

2010-02-09 @ 10:27:45
Postat av: Sussi

hej frida lilla, såg naturligtvis på tv igår, och fick veta hur det gått för er alla, följde serien när den gick och aldrig aldrig någonsin har jag sett så fina starka människor som ni alla i "himlen kan vänta", jo jag har oxå drabbats, nov 2005 hittade jag en knöl i mitt ena bröst, så jag har gjort resan och vet hur det är, med operationer, cellgifter, biverkningar, och det där du sa igår: att inte känna nåt, så sant så sant. Jag tror (eller vet) att jag oxå vunnit kampen, men säker är ingen. jag blev så oerhört ledsen när jag fick veta att martin redan somnat in, att helena gjorde det visste jag redan, men så fick jag se dig; du underbara lilla solsken, jag håller med din Aron, ditt leende, det finns inget vackrare och dina glittrande ögon, du är en underbar kämpe Frida, men tänk på dig själv oxå, du är så mån om andra, men gör som massören sa åt dig, och var riktigt riktigt rädd om dig, jag ser fram mot att få köpa din bok

Tusen kramar o varma tankar från Sussi, 57

2010-02-09 @ 10:46:38
Postat av: Ann-Sofie Holmberg

Hej Frida, det svåraste och finaste på samma gång att följa på tv har varit Himlen kan vänta, alla känslor bubblar, sorg, glädje, livets frågor tränger sig på, ni medverkande är helt fantastiska, som ger så mycket av er själva. Det är verkligen tufft att leva med sjukdom/ar, och ni alla, men framförallt du, har gett mig så mycket inspiration, att göra det bästa för sig själv, sin hälsa. All lycka med din bok, den väntar jag på att få köpa!



Kram till dig!

2010-02-09 @ 12:25:57
URL: http://www.holmbergarna.blogspot.com
Postat av: Sandra

Hej Frida!

Har precis som många andra före mig sett "Himlen kan vänta", och jag är helt stum.

mitt i alla sjukdom så slukades du ändå inte upp utav ditt inre, utan ville ändå ut och hjälpa andra, det är så otroligt vackert!

Vilken oerhört klok människa du verkar vara.

Din styrka lyser verkligen i dina ögon,

är väldigt glad över att du skrivit en bok och ser fram emot att läsa den.



Ta väl hand om dig Frida! Och fortsätt så som du gör.

Du inspirerar !

2010-02-09 @ 14:40:40
URL: http://sandorama.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej

Såg på programmet om er idag och du verkligen lyser genom tvrutan. Jag letade upp din blogg och skriver nu här. Ditt budskap känns så klart för mig och jag hoppas att jag få höra dig föreläsa någon gång. Ska def läsa din bok. Känns helt rätt att skriva till dig, du säger ord som jag dras till. Ha det gott!

2010-02-09 @ 16:27:34
Postat av: thess

Hej Frida!

Jag hade inte hört talas om serien "Himlen kan vänta" fram tills i lördags, sent jag vet men det var då de sände serien igen, på lördagen och söndagen satt jag som klistrad framför tvn för att se vad ni går igenom och jag kunde verkligen inte hålla tårarna tillbaka. Min mamma drabbades av bröstcancer för några år sedan och det var de absolut jobbigaste jag varit med om i mitt liv. Att se dig så pigg, glad och positiv som du var i det här kaoset fick mig att le, det borde finnas fler som du! Fler som älskar livet! Ta hand om dig!



//Theres

2010-02-09 @ 20:43:50
URL: http://ramlatgatanklart.blogg.se/
Postat av: Siv

Du är en helt fantastisk person!! Jag har tittat på alla tv-program o beundrar er alla, men framförallt dej! Jag har själv haft cancer för 17 år sedan. Jag ska absolut läsa din bok så fort den kommer ut. Du har en mycket givande blogg, bra att du berättade om den i tv:n. Ha det bra o hoppas du får vara frisk i fortsättningen för sådana som du behövs!!

2010-02-09 @ 21:01:33
Postat av: Anna

Hej Frida,

Jag såg dokumentäruppföljaren i dag och jag blev så glad att åter få se dig i rutan. Jag har tänkt på dig många gånger under det här året och funderat på hur du har det. Blev så glad när jag fann din blogg. Jag läser till socionom och är nu inne på min sista termin och har just börjat fila på mina tankar runt uppsatsämnen. Med inspiration från dig och din levnadslust ska jag och min klasskamrat skriva om unga kvinnor som lever med cancer. Om att brottas med viljan att leva och rädslan för att dö. Jag önskar dig allt gott och är så glad att du verkar ha funnit världens bästa livskamrat. sköt om dig och lycka till med boken! Jag kommer absolut att hålla utkik efter den i vår! Sänder dig en stor kram!

2010-02-09 @ 21:05:04
URL: http://forssan.blogg.se/
Postat av: Sara

Hejsan!



Vill bara sända en stor varm kram till dig, jag vet inte allt som du har gått igenom, men mycket har jag sett i "himelen kan vänta" . Du verkar vara en genom gå tjej med stort hjärta. Du fick mig att uppskatta livet igen då jag förlorade min pappa när jag var knappt 14 år. Det är jobbigt utan honom, men när man ser er i programmet blir man varm. Att det faktiskt finns folk som överlever. Det ger hopp till en. Hoppas du Mår bra igen Massa karmar till Dig och din familj!

2010-02-09 @ 22:46:03
Postat av: Åsa

Du är fantastisk!

2010-02-14 @ 01:03:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0