Ord om cancer...

idag och det gäller att komma ihåg solskenet inom mig. Min Aron har börjat läsa medicinsk introduktion på distans, och jag sitter bredvid som en igel och vill lära mig allt. Det är spännande att jämföra min yogavärld med den här världens forskningsstudier och tankar, samt gnugga ihop det med min egna sjukhuserfarenhet och utveckla min kunskap om kroppen, hjärnan och sinnet.
Idag var seminariet om cancer. Det går ganska bra att lyssna på det, fast det skär i hjärtat när handledaren säger att man ska lita på att kroppen tar hand om en...Att kroppen har en stor förmåga att eliminera det som inte är bra.
Hur ska vi kunna lita på kroppen när vi inte lever i balans?
Hur ska vi kunna lite på vår egna kropp när vi bor bland avgaser, plaster, och andra cancerframkallande gifter?
Hur ska vi kunna lita på kroppen när vi har tappat bort det naturliga?
Jag märker att jag blir lite irriterad, jag visste nog egentligen att det fortfarande bränns att höra cancerresonemang, forskning och dylikt...men tack och lov är det tusen ggr bättre än för 2 år sedan. Då tog jag allt personligt.
I yogan är jag skolad i att syret är vårt frästa försvar mot alla sjukdomar. Syret stärker vårt immunförsvar, det renar blodet, det ger oss prana, (livskraft) mm och cancer kan inte bildas i en kropp som är tillräckligt syresatt. Det finns även västerländsk forskning på detta. Vårt problem är att vi inte syresätter oss, vi har aldrig lärt oss att andas med hela delarna av lungorna. De flesta av oss använder en tiondel av vår lungkapacitet, en tiondel?!
Ofta andas vi ytligt och ofta håller vi andan, när vi blir rädda, förvånande, överrumplade, glada mm...med andra ord så syresätter vi oss inte tillräckligt. Det i kombination med en livsstil som inte är i balans skapar naturligtvis en obalans i kroppen. Jag har alltid varit hög på livet, varit lycklig och haft mycket kärlek i mitt liv, alltså har jag haft goda livsstilsfaktorer, ändå fick jag cancer! Men har jag syresatt mig själv?

Snart ska jag ta mig till e ö utanför Göteborg och träffa en ung cancergrupp. Jag ska visa min egna film "Längtan är min resa" från min sjukdomstid och därefter öppnar jag upp för ett samtal med gruppen. Jag har gjort detta två gånger tidigare och det är otroligt givande. Jag kommer dit som en solstråle, som en överlevare, som har gjort samma resa som de, som har känt dödens fingrar i nacken, som förstår var de pratar om. Det blir alltid en blandning av skratt och tårar. Det blir ett rening, bearbetning för alla oss inblandade.
Idag känner jag att det är extra viktigt att suga in solens energi till varenda cell i min kropp, att dra djupa andetag på landet, att le inombords till mitt hjärta och själ, att känna att jag är FRISK, att veta att jag är frisk...Ibland är det så, inte ofta, idag är en sådan dag...

Kommentarer
Postat av: veronica

Hej Frida.

Har nyss sett Himlen kan vänta- ett år senare. Är lika berörd nu som när jag följde er i serien för ett år sedan. Är så grymt imponerad över er styrka och den glädje som ni ändå visar trots det hemska som ni varit med om. Stor kram till dig och lycka till med allt. Kram Veronica

2010-02-23 @ 13:15:26
URL: http://wonkis.bloggplatsen.se/
Postat av: emma sigurdh

Hej!



Frida, tack för den glädje du delar med dig av.



Kram, Emma

2010-02-24 @ 16:08:08
URL: http://emmasigurdh.bloggsida.se
Postat av: AnnaKarin

Hej Frida!

Så vacker blogg å så fina länkar till Deva Premal mfl...det är så att man får gåshud!

Ville bara kolla vad för yoga typ du har utbildat dej i??

Har själv börjat nosa på yogan nu å känner att jag mår bra av den - har lite problem med nacke/axlar...behöver stärkas upp.

Vad har du för tips när man är nybörjare?

Var hittar man bra yoga utbildningar ifall man känner för att utbilda sig??



Tack för mej.

Njut av livet <3!



Bamsekramar

AnnaKarin

2010-02-24 @ 18:56:58
Postat av: Eva

Hej Frida, som AnnaKarin ovan är jag nybörjare med yoga, blev "frälst" med en gång. Du pratade i programmet om att du hade varit till Thailand på yogastudier, har du tips om bra platser dit man kan åka, tex där du var. Jag är "avundsjuk" på de som har förmånen att ha dig som yogalärare, din energi och glädje att inspirera andra framgick i programmet. Önskar dig all glädje /Eva

2010-02-25 @ 16:07:20
Postat av: Frida

Hej Eva och AnnaKarin,

Så härligt att ni har hittat yogan. Jag är utbildad hathayoga/chakrayoga lärare på Pyramid, ett center på Koh Phangan, Thailand som utgår från Swami Gitanandas lära, som har sitt center i södra Indien. Jag är klassisk skolad där man utgår från alla yogans 8 olika grenar. och kroppens chakra. Där jobbar man mkt med andning och kroppens egna energicenter. Allt för att uppnå balans. Hatha yoga eller fysisk yoga är bara en bråkdel av hela yogasystemet.

Yogan är som en djungel därute om man inte vet vad man själv tycker om, så jag föreslår att det bästa sättet är att prova på olika sorters yoga tills man hittar den som passar ens kropp och sinne. I början är det viktigt ( som med allt ) att går in långsamt, lyssna på din kropp och träna på att släppa alla spänningar, komma in i ställningarna, bli mer kroppsmedveten, se över dina tankebanor. Men först och främst känna att du får kontakt med dig själv och känslan som yogans skapar inom dig. Ta emot allt som kommer.

Jag rekommenderar verkligen Pyramid ( men vet att det är omorganisation där sedan i våras, så det kanske inte finns kvar verksamhet) men annars finns yoga retreat på östra koh phangan där vänner till mig har jättesköna klasser och workshops. Vill du lära dig mer om yogafiloson rekommenderar jag Agamas kvällslektioner (koh phangan) men annars kan det stället vara lite skumt:)

Yogautbildningar finns det massor av så lite svårt att tipsa om (beroe helt på vilken stil du fastnar för), det finns en ny svensk yogatidning som heter Om yoga Om som tipsar om många utbildningar och skola, den finns i välsorterade pressbyråer och ett nummer kom ut för två veckor sedan...

Massa värme till er båda och stort lycka till, och skriv gärna igen om ni har några funderingar och tankar

Frida:)

2010-03-02 @ 17:19:08
Postat av: Helene Österblad

Tack för att du inspirerar mig! Du är en fin människa, fortsätt så!/ Helene

2010-03-16 @ 19:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0